داغی آسفالت منبعی برای انرژی
- 19 ژانویه 2016
- ارسال شده توسط: admin
- دسته بندی: اخبار مرتبط ,
اگر تاكنون بر اثر راه رفتن بر روي يك جاده داغ پاهايتان تاول زده باشد متوجه شدهايد كه آسفالت گرماي خورشيد را جذب ميكند.يك شركت هلندي اكنون با توجه به اين موضوع، گرماي كف جادهها و سطح پاركينگها را به خانهها و ادارات منتقل ميكند.به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه اينترنتي فيزورگ، جمعآوري انرژي خورشيدي از ۱۸كيلومتر جاده و كف يك پاركينگ كوچك، به تامين گرماي يك آپارتمان چهار طبقه ۷۰واحدي در روستاي آونهورن در شمال هلند كمك كرد.يك پارك صنعتي ۱۶۰هزار مترمربعي در نزديكي شهر هورن گرماي مورد نياز خود را با استفاده از گرماي ذخيره شده در طول تابستان از ۳۶هزار مترمربع پيادهرو تامين ميكند.
انرژي گرمايي به دست آمده از باندهاي فرودگاه يك پايگاه نيروي هوايي در جنوب هلند نيز گرماي آشيانه اين باند را تامين ميكند.و تمامي اين كارها زير آسمانهاي معمولا ابري هلند كه تنها چند روز در سال دماي گرم طاقت فرسا دارد انجام ميشود.سيستم انرژي جاده، يكي از شيوههاي بسيار غيرمتعارفي است كه دانشمندان و مهندسان با استفاده از آن در تلاش براي مهار انرژي خورشيد هستند.خورشيد، بزرگترين منبع قابل اطمينان، قابل دسترس و پايدار انرژي تجديدپذير است كه ظرف يك ساعت بيش از مقدار برقي كه جهان ميتواند در طول يك سال مصرف كند، به زمين “وات” بتاباند.اما امروزه، انرژي خورشيدي تنها ۰/۰۴درصد انرژي جهاني را تامين ميكند و اين هزينههاي گزاف توليد و كارايي پايين توليد اين انرژي است كه بر سر راه استفاده كافي از آن، مانع ايجاد كرده است.طرفداران انرژي خورشيدي ميگويند طي چند سال آينده وضع تغيير خواهد كرد.منابع ديگر انرژي تجديدپذير نيز مشكلاتي دارند بعنوان مثال، همه جا براي استفاده از توربينهاي بادي به اندازه كافي باد ندارد، استفاده از انرژي موجها و جزر و مد تنها براي مناطق ساحلي مفيد است، توليد برق از آب يا بخار نيازمند وجود رودخانه و افزايش سدهايي است كه ساخت آنها مخالفتهايي را در پي دارد و توليد سوخت زيستي نيز از زمينهايي استفاده ميكند كه زماني فقط براي محصولات غذايي زير كشت ميرفتند.اما به گفته پاتريك مازا از موسسه “راهحلهاي اقليمي”، كه يك گروه مشاور در سياتل واشنگتن است، ” خورشيد به همه جا ميتابد.”به گفته وي نور خورشيد در مقايسه با ديگر منابع انرژي، انرژي فراواني است و واقعا بايد به فكر استفاده از آن بود.سيستم انرژي گرمايي “اوم” ( (Oomدر واقع محصول جانبي است كه از تلاشهاي صورت گرفته براي كاهش نگهداري و هزينههاي جاده به دست آمده است.آسفالت كه انرژي گرمايي خورشيد را افزايش ميدهد، روي شبكهاي از لولههاي قابل انعطاف را به صورتي در هم بافته هستند، ميپوشاند.وقتي آب درون اين لولهها گرم ميشود، به سفره آب زيرزميني طبيعي كه آب را در دماي ثابت و مناسب حدود ۲۰درجه سانتيگراد حفظ ميكند، پمپ ميشود.از اين آب گرم شده ميتوان چندين ماه بعد براي عاري از يخ نگاه داشتن سطح جادهها در زمستان استفاده كرد.اگرچه اين كار هزينههاي ساخت جاده را دو برابر ميكند اما اين سيستم براي افزايش عمر جادهها و پلها، كاهش حوادث ناشي از يخ زدگي جادهها و كاهش نياز ترميم سطوح فرسوده جادهها طراحي شده است.اما همين سيستم ميتواند از طريق يك مخزن زيرزميني جداگانه، با پمپ كردن آب سرد، ساختمانها را در روزهاي گرم خنك كند.“لكس فان زان” مدير تجاري اين شركت هلندي با اشاره به دستيابي بيش از نياز به انرژي در تابستان گفت به دنبال راهكاري براي استفاده از اين انرژي مازاد بوديم و مساله را از يك پيمانكار ساختماني جويا شديم. پاسخ او، ساختن بناهايي در نزديكي زمينهاي آسفالته و پمپ كردن لولههاي آب گرم به زير كف آنها بود.”فانزان” گفت اين آب معمولا به خودي خود به اندازه كافي داغ نيست و بايد براي افزايش دمايي بيشتر از پمپ حرارت كه با برق كار ميكنند عبور كنند.فناوريهاي تجربي شامل شيوههايي براي جمعكردن انرژي خورشيدي با استفاده از آينه و لنز و يا ابزارهايي است كه مسير نور خورشيد را در آسمان دنبال ميكنند.براي توليد سلولهاي خورشيدي بهتر، مواد جديدي در حال ساخت هستند و دانشمندان نيز سرگرم كار روي سلولهاي الكتروشيميايي هستند كه براي جذب نور بيشتر به جاي اجزاي جامد از مايع استفاده ميكنند.