عملكرد چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی مایع مبرد آب است برای آب گرمای نهان تبخیر در 100 درجه سانتیگراد برابر 525 کیلوکالری بر کیلوگرم است . دمای جوش آب را می توان پایین آورد اگر فشار در سطح  آب را پایین بیاوریم ، مثلا اگر فشار مطلق آب 0.5 اتمسفر صنعتی باشد ، دمای جوش 81 درجه سانتیگراد و در 0.01 اتمسفر، آب در 4.5 درجه سانتیگراد می جوشد . به عکس هر چه فشار بیشتر شود ، درجه حرارت جوش نیز زیادتر می شود، مثلا اگر فشار به 3.5 اتمسفر برسد، آب در 147 درجه سانتیگراد می جوشد . در چیلرهای جذبی مایع دیگری نیز به عنوان ابزوربر ( جذب کننده ) برای جذب بخارهای آب وجود دارد که بیشتر از محلول لیتیم برماید  برای این منظور استفاده می شود. زیرا این محلول دارای قدرت جذب بخار آب زیاد است و سمی و قابل انفجار نیست و همچنین ایجاد ترکیبات مضر نمی کند .

انواع طبقه بندی چیلر های جذبی

چیلر های جذبی به سه شكل طبقه بندی می شوند

 

1.  طبقه بندی از نظر منبع حرارتی مورد استفاده در ژنراتور

الف. چیلر های جذبی آب گرم

ب. چیلر های جذبی آب داغ

ج. چیلر های جذبی بخار

د. چیلر های جذبی شعله مستقیم

در حال حاضر تمامی این نوع چیلر ها موجود می باشد ولی چیلرهای شعله مستقیم فراگیر تر می باشند.

2.  طبقه بندی از نظر ماده مبرد و جاذب

الف. چیلر های جذبی لیتیم بروماید

ب. چیلر های جذبی آمونیاك

ج. چیلر های جذبی سیلیكاژلی

چیلر های لیتیم برومایدی در حال حاضر استفاده می شوند و چیلرهای دیگر كاربرد وسیعی ندارند.

3.  طبقه بندی از نظر چرخه تغلیظ جاذب

الف. چیلر های جذبی  تك اثره لیتیم بروماید

ب. چیلر های جذبی دو اثره لیتیم بروماید

ج. چیلر های جذبی سه اثره لیتیم بروماید

د. چیلر های جذبی یك مرحله ای  آمونیاكی

ه. چیلر های جذبی چند مرحله ای آمونیاكی

چیلر های دو اثره لیتیم بروماید بیشترین استفاده را در حال حاضر دارند

سیکل چیلر جذبی  یک مرحله ای :             

در ژنراتور 1 محلول رقیق شده گرم می شود ، این فرآیند سبب غلیظ شدن مایع (محلول مبرد) می گردد. در کندانسور 2 بخار مبردی که از ژنراتور وارد شده حرارت خود را به آب برج خنک کن منتقل کرده و تبدیل به مایع می شود.

مایع سرد مذکور در ادامه مسیر، روی لوله های مسی ای که درون اواپراتور 3 قرار دارند، می ریزد و باعث خنک شدن آب موجود در لوله های مسی اواپراتور شده و همچنین محلول مبرد به بخار تبدیل می شود.    در محفظه جاذب 4 بخار مبرد توسط محلول جاذب جذب شده و محلول دوباره رقیق می گردد.

عملکرد سیکل چیلر جذبی یک مرحله ای آب گرم:

در دستگاه جذبی تک اثره ، آب به عنوان مبرد و لیتیم بروماید به عنوان جاذب عمل می نماید . محلول غلیظ لیتیم بروماید و آب در قسمت ژنراتور با کسب حرارت از آب گرم به جوشش درآمده و بخار آب حاصله پس از عبور از بخش جدا کننده ضمن تماس با لوله های سرد قسمت کندانسور که توسط آب برج خنک کننده خنک می شود، به قطرات آب تبدیل می شود . آب خالص ایجاد شده به قسمت اواپراتور رفته و توسط عملرکرد یک دستگاه پمپ بسته  از نازل های مخصوص بر روی لوله های فین دار اواپراتور که از داخل آنها آب سرد  تهویه مطبوع عبور می کند ، اسپری می شود. تبخیر آب اسپری شده با گرفتن گرما از  آب تهویه مطبوع باعث سرد شدن آب داخل لوله ها می گردد . بخار آب حاصله وارد محفظه جاذب شده و با محلول لیتیم بروماید غلیظ شده که از بخش ژنراتور  به این قسمت آمده است در تماس قرار می گیرد و بخار آب ، جذب این محلول شده و مجددا به قسمت ژنراتور وارد می شود و این سیکل تکرار می گردد.