مقالات فنی سایت
در سیستم های تبرید مسیر لوله کشی: باید حتی الامکان کوتاه مستقیم و بدون پیچ و خم زیاد باشد و به صورتی انجام گیرد که ارتعاش کمپرسور و انبساط لوله را جذب کند و روی کمپرسور را نگیرد (در هنگام باز کردن سرسیلندر کمپرسور) و مزاحم تعمیر آن نباشد. لوله ها باید فاصله کافی از دیوار و از یکدیگر داشته باشند تا بتوان آن ها را عایقکاری کرد. برای عبور از دیوار و سقف و کف باید غلاف (sleeve) در نظر گرفت و سایز غلاف آنقدر باشد تا مانع عایقکاری لوله نگردد. لوله کشی چند کمپرسور کنار هم باید به صورتی انجام شود که طول لوله کشی های مشابه در تمام کمپرسورها با هم برابر باشند. خصوصا برای برگشت روغن به کمپرسور باید فشارهای خطوط تقریبا برابر باشند. در جاهایی که لوله ممکن است در معرض آسیب دیدگی باشد باید از داخل غلاففولادی عبور داده شوند. لوله هایی که در محل های عبور نردبان و لیفتراک قرار دارند باید حداقل 7.5´ از کف فاصله داشته باشد.
در مطالعه جریان سیال چه مایع چه گاز به بررسی روابط میان سرعت، فشار، اصطکاک، چگالی و ویسکوزیته پرداخته می شود. رسیدن به حداکثر ظرفیت با حداقل هزینه از شریط مطلوب است. هنگام برگشت روغن از درون سیلندر برای روانکاری مقدار کمی از مایع مبردنیز باز می گردد. بخار روغن و مبرد اگرچه به آسانی ترکیب نمی شوند و روغن تنها سیرکوله می شود اما در صورتی که سرعت و جرمبخار مبرد زیاد باشد می توان با روغن در سیستم سیرکوله شود. برای اطمینان از گردش روغن در مدار، سرعت مبرد در خطوط مکش، تخلیه و جریان باید در حد مطلوب نگاه داشت شود.
نکات مهم در لوله کشی سیستم تبرید
- کنترل تغذیه مناسب مبرد به اواپراتور
- بیش از حد نبودن سایز لوله ها تا افت فشار بالا ایجاد نشود
- جلوگیری از به دام افتادن روغن روانکار در بخش های مختلف سیستم
- گردش مداوم روغن در کمپرسور
- جلوگیری از ورود مبرد به داخل محیط کمپرسور حین کار
- تمیزکاری و خشک نگه داشتن سیستم
- فاصله میان کندانسور و گیرنده ها باید تا حد امکان کوتاه باشد.
- کندانسور باید در محلی بالاتر از گیرنده ها قرار گیرد.
- اگر سیستم مجهز به کندانسور هوا خنک و گیرنده های مایع باشد بهتر است که گیرنده را درون ساختمان قرار دهند.