جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

 

باد يكي از مظاهر انرژي خورشيدي و همان هواي متحرك است و پيوسته جز كوچكي از تابش خورشيد كه از خارج به اتمسفر مي‌رسد، به انرژي باد تبديل مي‌شود. گرم شدن زمين و جو آن به طور نامساوي سبب توليد جريان‌هاي رفت (جابه‌جايي) مي‌شود و نيز حركت نسبي جو نسبت به زمين سبب توليد باد است. اما تنها دو درصد از انرژي خورشيد كه به زمين مي‌رسد به باد تبديل مي‌گردد و تنها 35 درصد انرژي باد در ضخامت يك كيلومتري از سطح زمين موجود است.

محاسبات نشان مي‌دهد كه براي تمام سياره زمين اين انرژي به 20 برابر انرژي مصرفي دنيا است. با توجه به اين كه مواد قابل احتراق فسيلي در زمين رو به كاهش است، پيشرفت‌هاي زيادي در مورد استفاده از انرژي باد حاصل شده است. انرژي باد اغلب در دسترس بوده و هيچ نوع آلودگي‌اي بر جاي نمي‌گذارد و مي‌تواند از نظر اقتصادي نيز در دراز مدت قابل مقايسه با ساير منابع انرژي شود.
بررسي‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد كه استفاده از اين انرژي در بخش‌هاي مختلف از لحاظ اقتصادي بسيار با صرفه بوده به طوري كه در بسياري از كشورها اين انرژي طرفداران زيادي دارد در اين كشورها اين انرژي طرفداران زيادي دارد در اين مقاله به بررسي اقتصادي استفاده انرژي بادي مي‌پردازيم.
بررسي اقتصادي استفاده از انرژي باد
در ارزيابي نيروگاه‌هاي بادي، هزينه‌ها و درآمدهاي طرح، مدت زمان برگشت سرمايه، قيمت انرژي الكتريكي توليدي و نرخ بازده داخلي سرمايه، شاخص‌هاي نهايي براي مقايسه كامل مولفه‌هاي مختلف مي‌باشند. از آن جا كه براي گسترش سيستم عرضه انرژي الكتريكي توسعه پايدار را تعقيب مي‌كنيم بايد تمام هزينه‌ها و منافع اجتماعي هر مولد را مدنظر قرار دهيم. بايد در نظر داشت از بين صرفه‌هاي اقتصادي و غير اقتصادي تنها هزينه دفع آلاينده‌هاي زيست محيطي و تصفيه گازهاي مضر متصاعد از نيروگاه‌هاي فسيلي مي‌تواند به صورت كمي در محاسبات وارد شود. اين هزينه‌ها در واقع در برگيرنده تمام اثرات زيست محيطي آلاينده‌ها در كوتاه مدت و بلند مدت از قبيل توليد SOX و NOX و COX و هيدروكربورها و ساير گازهاي سمي، توليد گازهاي گلخانه‌اي مي‌باشند.
در ضمن هزينه توليد برق از انرژي باد در دو دهه گذشته به طور قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته است.
برق توليدشده توسط انرژي باد در سال 1975، 30 سنت براي هر كيلو وات ساعت بوده اكنون به كمتر از 5 سنت رسيده است. توسعه توربين‌هاي جديد قيمت را نيز كمتر خواهند كرد. هم چنين در دنيا پنج كشور آلمان، آمريكا، اسپانيا، دانمارك و هند در اين زمينه پيشتاز مي‌باشند. كل سرمايه در گردش صنعت انرژي باد جهان در سال 2002 ميلادي برابر با 1381 خورشيدي 7 ميليارد يورو بوده است. قيمت سرمايه‌گذاري انرژي باد در حدود 1000 دلار بر كيلو وات برآورد مي‌شود كه حدود 750 دلار آن به هزينه تجهيزات و مابقي به هزينه‌هاي آماده كردن سايت و نصب و راه‌‌اندازي مرتبط مي‌شود. در چند سال اخير با بزرگ‌تر شدن ساير توربين‌هاي تجاري، قيمت سرمايه‌گذاري آنها كاهش يافته است. صنعت انرژي باد منافع اقتصادي و اجتماعي مختلفي را به همراه دارد كه از جمله مهم‌ترين آنها عبارتند از:
• نداشتن هزينه‌هاي اجتماعي- اين هزينه‌ها در تمام گزينه‌هاي متعارف انرژي( فسيلي) وجود دارند، ليكن علي‌رغم مبالغ قابل توجه آنها معمولاً در بررسي‌هاي اقتصادي لحاظ نمي‌شوند. انجمن انرژي باد جهان(WWEA) اين هزينه‌ها را به كوه يخي تشبيه كرده است كه حجم عظيم و ناپيداي آن در زير آب قرار مي‌گيرد.
• كاهش اتكا به منابع انرژي وارداتي- اين مساله يكي از مهم‌ترين دلايل رويكرد كشورهاي صنعتي به انرژي‌هاي تجديدپذير و انرژي باد است.، ليكن در كشورهاي توليد كننده نفت نظير ايران نيز از جنبه ديگري مي‌توان به آن نگريست و آن افزايش فرصت صادرات است.
• تقويت ساختار اجتماعي و اقتصادي مناطق روستايي- به دليل ماهيت انرژي باد كه به توليد غير متمركز و اغلب به نقاط دور افتاده و روستايي مي‌پردازد، توسعه اين صنعت چه در كشورهاي سرمايه‌داري و پيشرفته و چه در كشورهاي در حال توسعه تحولات و پيشرفت‌هاي آشكاري را در مناطق روستايي به دنبال خواهد داشت.

منبع: سايت مهندسي برق

برگرفته از: نشريه پيام ساختمان و تاسيسات- شماره 67- ص 111

 

 

برچسب ها

اشتراک گذاری مطلب

به سادگی در خبرنامه ما عضو شوید



    دیدگاهتان را بنویسید

    Related Post