جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

 

 بوستر پمپ (booster pump) دستگاهی متشکل از دو یا چند پمپ که به صورت موازی به هم متصل هستند، می باشد. این اتصال موازی به این دلیل است که بتوان دبی و هد لازم برای سیستم مورد نظر را تامین کرد.

در بوستر پمپ روش کار به این گونه است که ابتدا یکی از پمپ ها روشن شده و شروع به کار می کند تا هنگامی که در سیستم مصرف کمی وجود داشته باشد و فشار تغییر چندانی نکند ولی به محض افزایش مصرف در سیستم که با افت فشار همراه است مواجه شویم ، برای تامین و جبران این افت فشار یکی دیگر از پمپ های بوستر پمپ وارد سیستم می شود وبه همین ترتیب با افزایش دوباره مصرف و افت فشار پمپ های دیگر نیز وارد سیستم می شود تا افت فشار را جبران کند در واقع فشار آب نباید کاهش یابد چون خود تجهیزات نیز به غیر از مصرف ، عامل افت فشار می باشند که ممکن است لوله ها دچار خرابی و یا نشتی شوند.
از فرمول زیر میتوان فشار سیستم را محاسبه کرد:
فشار سیستم = فشار مکش+ فشار بوستر – افت مربوطه به پمپ – افت ناشی از شیرهای کاهش فشار
موارد استفاده بوستر پمپ ها :
آبرسانی و تامین آب مصرفی فضاهای مسکونی ، تفریحی، ورزشی با ارتفاع بلند، سیستم های آتش نشانی و اطفا حریق، زمین های کشاورزی وآبیاری فضاهای سبز و…..
طراحی بوستر پمپ ها بر اساس دو مولفه زیر طراحی می شود:
حداکثر مصرف (دبی جریان)
حداکثر فشار ( افت هد)
که دبی جریان مقدار آبدهی لازم برای سیستم توسط پمپ و افت هد حداقل فشار لازم در دورترین شیر یا وسیله مصرف کننده که در بالاترین نقطه ساختمان قرار دارد می باشد.
تقسیم بندی بوستر پمپ
تقسیم بندی بوستر پمپ ها از نظر های مختلف قابل تعریف می باشد که شامل موارد زیر می باشد:
از نظر کنترل فشار آب : بوستر پمپ دور ثابت: از بوستر پمپ دور متغیر میتوان برای راه اندازی بهتر الکترو پمپها و برای کاهش مصرف برق وبازدهی بیشتر پمپ ها استفاده کرد
بوستر پمپ دور متغییر: از بوستر پمپ دور ثابت بنا به نیاز، می توان پمپ ها را به صورت نوبتی در خطوط لوله فراهم کرد و مقدار دبی و فشار مدار بوستر پمپ را کنترل کرد.
از نظر تعداد پمپ:
تک پمپه : تک پمپه برای فضاهایی که مصارف آب بهداشتی کم و متوسطی دارند
چند پمپه : چند پمپه برای فضاهایی که مصارف بالا بهداشتی دارند.
آرایش بندی بوستر پمپ ها:
تکی
سه تایی
چهار تایی
انواع پمپ ها در بوستر پمپ از جهت کارکرد
پمپ اصلی: این پمپ فشار و دبی لازم کل سیستم را تامین می کند.
پمپ پیشرو ( ژاکی): در فضاهایی که بوستر پمپ بزرگی با دبی بالا نصب شده باشد.در زمان های خاصی برای صرفه جویی و کاهش استهلاک پمپ در زمانی که دبی کمتری مصرف می شود پمپ کوچکتری با دبی کمتر تهیه و نصب می کنند که به ان پمپ پیشرو می گویند.
پمپ رزرو: در جاهایی که آبرسانی بسیار ضروری و لازم است و هیچ گاه نباید در امر آبرسانی اختلال ایجاد شود یک پمپ را روی بوستر پمپ نصب می کنند تا در صورت بروز مشکل این پمپ رزرو وارد سیستم شود.
اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ
اجزای اصلی:
مجموعه الکتروپمپ ها: که پمپ های بوستر پمپ را تشکیل می دهد.
بخش مکش: تشکیل شده از یک کلکتور که به وسیله اتصالات به قسمت ورودی و مکش الکتروپمپ ها و خروجی مخزن آب وصل شده است.
بخش دهش: تشکیل شده از یک کلکتور که به وسیله اتصالات به قسمت خروجی الکتروپمپ وشبکه مصرف وصل شده است
شاسی اصلی: که برای یکپارچه کردن بوستر پمپ ، اجزای اصلی و تابلوی کنترل و فرمان بر روی یک قسمت به نام شاسی نصب می گردد.
ودیگر اجزا عبارتند از: مانومتر ، کوپلینگ ، لرزه گیر ف شیر یکطرفه و …..

 

 

چرخه تصفيه و گندزدايي طبق استاندارد DIN آلمان:

تزريق ازن (حذف تركيبات مضركلر)
مبدل حرارتي
تنظيم pH 8- تزريق كلر

استخر
مخزن تعادل
تزريق فلوكولانت
فيلتر شني

در زير پارامترهاي كليدي تصفيه استخر بررسي گرديده و راهكارهاي بهبود كيفيت آب استخر در 5 گام ارائه ميگردد.
مزيت روش گام بگام پيشنهادي، بهبود چشم گير كيفيت آب پس از تكميل هر مرحله بدون تحميل هزينه سنگين مالي و زماني به صاحبان استخرها مي باشد. ضمنا هر گام زير بناي گام بعدي را آماده مي سازد.
گام اول: اصلاحات ضروري اوليه
در اين گام با هزينه نسبتا اندكي شفافيت آب بهبود يافته و تاثير گندزدايي كلر بالا مي رود.
در اين مرحله با نصب يك دستگاه، مواد فلوكولانت بصورت دائم و يكنواخت به مدار تصفيه افزوده شده و در نتيجه چربي ها و مواد كلوئيدي از آب استخر حذف مي شود.
علاوه بر اين با نصب دستگاه تنظيم pH مجهز به سنسور، pH آب استخر بصورت online اندازه گيري شده و به بصورت خودكار اسيد مورد نياز به آب تزريق ميشود به نحوي كه pH آب در حدود 7 تثبيت مي گردد. اين امر باعث مي شود كه كلر كارايي ضدعفوني خود را بدست آورد.
گام دوم: بهبود فرايند فيلتراسيون
فيلتر شني يكي از مهم ترين تجهيزات مدار تصفيه مي باشد كه با وجود سادگي و شباهت ظاهري انواع مختلف آن اهميت آن را نبايد ناديده گرفت.
وظيفه فيلتر شني زلال سازي آب استخر از طريق جداسازي مواد معلق و همچنين جذب مواد كلوئيدي بعد از تزريق فلوكولانت مي باشد. پارامترهاي مختلف؛ از جمله ارتفاع مفيد، قطر، جنس بدنه فيلتر شني و مواد داخلي آن و همچنين هيدروليك فيلتر شامل نحوه توزيع و جمع آوري آب در داخل آن، عوامل موثر در تصفيه مي باشند. در صورتي كه عمل فيلتراسيون و بك واش بدرستي انجام نشود، سيليس ها بهم چسبيده و در كمترين زمان ظرفيت و كارايي فيلتر به نحو فاحشي كاهش مي يابد.
در اين گام عملكرد فيلتر شني بررسي شده و اقدامات اصلاحي انجام ميگردد.
گام سوم: بهينه سازي فرايند كلرزني
روش دستي و يا تزريق كلر، خواه يكنواخت و يا بصورت بچ، با ميزان مصرف كه با عوامل مختلف از جمله آب و هوا و تعداد شناگران و بار آلودگي آنها دائما در حال تغيير مي باشد، تطابق نداشته و در نتيجه ميزان كلر آب با روش هاي دستي در بعضي مواقع بيش از اندازه لازم و در مواقع ديگر ناكافي خواهد بود.
روش متداول و تاييد شده امروز براي كنترل و تنظيم مقدار كلر آزاد استخر ، استفاده از سيستم هاي اندازه گيري online كلر آزاد آب استخر و تزريق مقدار مورد نياز در تمامي مدت تصفيه مي باشد.
در اين گام، سيستم هاي سنتي و ناكاراي كلرزني با سيستم خودكار اندازه گيري- كنترل و تزريق كلر تعويض مي گردد.
گام چهارم: حذف آلودگي هاي شيميايي
با وجود رعايت بهداشت و استفاده از دوش، مواد آلي مختلفي (از جمله عرق- – آب دهان- ادرار- چربي- شوره سر- بيماريهاي پوستي- قارچ پا- مواد آرايشي- پمادهاي دارويي) توسط شناگران وارد آب مي شود كه با كلر استخر تركيب شده و گروه تري هالومتان ها و كلرآمين ها را تشكيل مي دهد. گروه اول سرطانزا بوده و گروه دوم عامل بوي كلر در استخرها و موجب خشكي پوست و مو، سوزش چشم و انواع حساسيت مي گردد.
در اين گام تركيبات مضر كلر بوسيله ازن زني تجزيه و نابود ميشود و در نتيجه كيفيت آب به نحو چشم گيري بهبود مي يابد. لازم به ذكر است كه اين دستگاه ها در نابودي ويروس ها و اسپورها و ميكروارگانيزم هايي كه نسبت به كلر مقاوم هستند نيز تاثير كامل داشته و در نتيجه كيفيت بيولوژيكي آب را نيز بهبود مي بخشند.
لازم به تاكيد است كه كاربرد اين دستگاه ها نيازمند تخصص و دانش فني مخصوص خود بوده و عوامل مختلف از جمله نوع، كيفيت ساخت، ظرفيت دستگاه، تجهيزات تكميلي، محل و نحوه نصب، در كارايي آنها تاثير حياتي دارد و انتخاب غلط و اجراي غيركارشناسانه همواره نتايج منفي ببار مي آورد.
گام پنجم: اتوماسيون
در اين آخرين گام مي توان با نصب سيستم مديريت هوشمند كليه تسهيلات مجموعه، از جمله استخرها، جكوزي ها، سونا، نورپردازي، آبشار و ساير تجهيزات جانبي را از اطاق فرمان كنترل و تنظيم نمود. نصب اين سيستم به عنوان ابزار مديريت مي تواند هزينه هاي كاربري را نيز بصورت موثر كاهش دهد.
منبع:

شرکت پیلاب نماینده انحصاری شرکت دینوتک آلمان در ایران

برچسب ها

اشتراک گذاری مطلب

به سادگی در خبرنامه ما عضو شوید



    دیدگاهتان را بنویسید

    Related Post