مقالات فنی سایت
بررسی راه های جلوگیری از ضربه قوچ در موقعیت های مختلف
- 30 سپتامبر 2019
- ارسال شده توسط: admin
- دسته بندی: مقالات انرژی مقالات صنعت مقالات مرتبط مقالات مکانیک
چگونگی جلوگیری از ضربه قوچ در خط بخار
الف_ اگر شیر بسته شود بخار باقی مانده در خط ،کندانس خواهد شد.کندانس در قسمت پایین خط جمع شده و سرد میشود.حال اگر شیر مجدداً باز شود جریان بخار با کندانس سرد برخورد کرده وضربه قوچ به وجود می آید.
ب_ چاره این هست که قسمت های پایین خط راحتی اگر کوتاه باشند با یک تله بخار تخلیه نماییم.اگر خط بخار طولانی باشد لازم است در فواصل معینی به طور متناوب،یا قبل از جایی که خط لوله به سمت بالا میرود، کندانس را تخلیه کنیم. به علاوه برای تمامی خطوط بخار باید در انتهای خط، تله بخاری به منظور تخلیه کندانس تعبیه نمود.
چگونگی جلوگیری از ضربه قوچ در خطوط کندانس
الف_ کندانس مبدل های حرارتی که دورتر از مخزن جمع آوری کندانس هستند در مسیر جریان یافتن به مخزن، سرد میشود . این کندانس با بخار فلاش حاصل از تخلیه مبدل های نزدیک تر به مخزن جمع آوری، برخورد کرده، بخار فلاش ناگهان کندانس شده و نتیجه اش ضربه قوچ حرارتی یخواهد بود.
ب_ اگر کندانس هر مبدل از طریق ورودی های مجزا به مخزن جمع آوری فرستاده شوند میتوان از ضربه قوچ جلوگیری نمود. کندانسی که از مبدل حرارتی با فشارهای متفاوت حاصل میشود نیز باید از مجرای دیگری به تانک جمع آوری تزریق نمود.
چگونگی مستهلک کردن ضربه قوچ هنگام انتقال کندانس به سمت بالا
الف_ هنگامی که کندانس به بالا انتقال میابد ضربه قوچ اتفاق خواهد افتاد. در چنین حالتی جلوگیری از وقوع ضربه قوچ غیر ممکن است.
ب_ چاره،نصب ظرف میراگر(Damping pot) است که با عملکرد بالشتکی اش ضربه قوچ را خنثی میکند. با این کار حتی اگر کندانس در خط لوله بالا رود، مایع کندانس بدون هیچگونه صدایی بخوبی تخلیه خواهد شد.
چگونگی جلوگیری از ضربه قوچ هنگام فرستاده شدن کندانس به مخزن آب تغذیه
الف_معمولاً بخار فلاش در پایین دست تله بخار شکل میگیرد .برای جلوگیری از اتلاف آن، کندانس همراه با بخار فلاش از زیرسطح به داخل مخزن تغذیه میشود. در این صورت بخار فلاش و کندانس در تماس با آب نسبتاً خنک قرار میگیرند.سپس حباب های بزرگ بخار ایجاد شده و ناگهان کندانس میشوند.نتیجه، ضربه قوچ همراه با صدایی زیاد است.
اگر کار مبدل حرارتی متوقف شود ممکن است آب به داخل خط کندانس جریان یابد در نتیجه خطر ضربه قوچ در خط کندانس در حین شروع به کار دستگاه نیز زیاد است
ب_ نازل کوچک چند راهه ای در لوله در ته مخزن از شکل گیری حباب های بزرگ بخار جلوگیری نموده و تا حدی از ضربه قوچ اجتناب می نماید.
داخل نمودن خط لوله کندانس به داخل مخزن از بالا و یک سوراخ کوچک درست بالای سطح معمول مایع در مخزن، از برگشت جریان کندانس در صورت متوقف شدن کار مبدل، جلوگیری خواهد کرد.
چگونگی جلوگیری از ضربه قوچ در مبدل حرارتی که در آن کندانس به وسیله شکل گیری خلأ جمع میشود
الف_ اگر جریان ورود بخار به مبدل قطع شود یا مبدل از سرویس خارج شود به دلیل کندانس شدن بخار، خلاء شکل میگیرد. خلأ موجب کشیده شدن کندانس به داخل مبدل شده و مبدل به خوبی تخلیه نمیشود. اگر بخار مجدداً وارد مبدل شود و مبدل شروع به کار نماید بخار بر روی آب جریان یافته، ناگهان کندانس شده و باعث ضربه قوچ میشود.
ب_ نصب شیر یک طرفه دیسکی به عنوان خلأ شکن، از شکل گیری خلأ ممانعت خواهد کرد. با این کار کندانس باقیمانده به عقب مکیده نشده، به خوبی تخلیه میشود و از وقوع ضربه قوچ جلوگیری خواهد شد.
چگونگی جلوگیری از ضربه قوچ در مبدل های افقی که سمت بخار کنترل کننده است
الف_احتمال وقوع ضربه قوچ بخاطرجمع شدن کندانس در کویل های گرمایش بویژه در شرایط با بار پایین وجود دارد. بخار با سرعت نسبتاً زیاد بر روی سطح آب جریان یافته و منجر به شکل گیری حباب بخار که ناگهان در مایع سرد کندانس میشود خواهد شد.تجمع کندانس در داخل سطوح گرمایش ممکن است بر اثر عوامل زیر باشد:
1-عملکرد نادرست تله بخار
2-کوچک بودن یا معیوب بودن تله
3- اختلاف فشار موجود بین بالا دست و پایین دست تله خیلی کم است. این اختلاف فشار کم، ممکن است بخاطر بالا رفتن کندانس در پایین دست تله بوجود آمده باشد که باعث وارد آمدن فشار برگشتی بر تله میشود.
4- فشار بخار در سطح گرمایشی بسیار پایین است که ممکن است به خاطر سطح حرارتی زیاد در مبدل بوجود آمده باشد.
5- افت فشار در سطح گرمایشی در مواقعی که بار حرارتی کاهش یافته، بسیار زیاد است. افت فشار با محدود شدن مجرای شیر کنترل بیشتر میشود. اگر دمای سیال گرم شونده زیر 100 درجه سانتیگراد باشد ممکن است در سطح گرمایشی خلأ ایجاد شود. در چنین وضعی تخلیه کندانس ممکن نبوده، متقابلاً احتمال مکیده شدن کندانس به داخل مبدل حرارتی وجود دارد.
ب_ برای جلوگیری ازضربه قوچ باید مطمئن شویم کندانس در بارهای مختلف از سطوح انتقال حرارت تخلیه میشود.
این کار به روش های زیر قابل انجام است:
1-برای تله گذاری از تله های گوی شناور (Ball float) با ظرفیت تخلیه هوا استفاده کنیم.
2-برسی نماییم آیا تله بخار به طور صحیح تعیین اندازه شده است؟ ضمناً بازرسی منظم تله های بخار برای بررسی آسیب یا خرابی های احتمالی بسیار ضروری است.
3- کاهش نوسانات بار.
4-کاهش فشار برگشتی.
5-نصب تله بخار در پایین ترین نقطه بطوریکه اختلاف فشار کافی برای تخلیه ایجاد شده و کندانس در جهت پایین آزادانه تخلیه شود.
6- اگر جریان بخار ورودی قطع شده یا کاهش یابد امکان ایجاد خلأ در مبدل وجود داشته، در نتیجه تخلیه صورت نمیگیرد.پس برای تخلیه سریع کندانس بهتر است در بالا دست جریان، خط لوله بلندتر و قطورتری انتخاب نماییم.
7-اگر نصب طبق مطلب فوق ممکن نباشد یک ظرف جمع کننده در بالادست تله بخار نصب شود.
8- ممانعت از شکل گیری خلأ با نصب یک شیر خلأ شکن.
9- ممانعت از مکیده شدن مایع کندانس به داخل سطوح گرمایشی به وسیله نصب یک شیر یک طرفه در پایین دست مبدل حرارتی .
10- از مبدل حرارتی قائم استفاده نماییم.
نتیجه
کلید حذف مشکل ضربه قوچ ،جلوگیری از ایجاد توده های آب با خارج نمودن موثر کندانس است. توده آب هنگامی تشکیل میشود که مقداری از آب در داخل لوله ایجاد حوضچه کرده و لوله را مسدود کند و یا هنگامی که جریان سریع بخار، کندانس را به شکل موج به سمت جلو براند.