جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

تور علمی زیارتی مشهد مقدس

پایان: 97/09/08 | عصر

شروع: 97/09/06| 9 صبح

موقعیت: تهران – مشهد

آخرین خبرها از بازدید مشهد

آنطور که نامه های ارسالی جهت بازدید را پیگیری کردیم خوشبختانه بازدید از مجتمع تجاری الماس شرق و نیروگاه مشهد مقدس مطابق برنامه هماهنگ شده است ولی از طرف دیگر با خبر شدیم متاسفانه مدت 2 سال است که حراست حرم مطهر به دلایل امنیتی علیرقم موافقت و تاکید تیم فنی اجازه بازدید از موتورخانه ها را برای هیچ گروهی صادر نمی کند. لذا در کمال علاقه مندی برای این بازدید متاسفانه امکان آن فراهم نشده است. ضمنا برنامه سفر مطابق اعلام قبلی انجام خواهد شد.

معرفي نيروگاه مشهد :
نيروگاه مشهد به عنوان اولین واحد نیروگاهی خراسان بزرگ، در زمینی به وسعت 35 هکتار، در شرق مشهد مقدس و جوار بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام، در ابتداي بلوار شهید عباسپور قرار دارد. این نیروگاه در سال 1343 هجري خورشیدي با نصب و راه اندازي سه دستگاه دیزل تأسیس گردید و از سال 1347 با افتتاح دو واحد بخاري الین، هرکدام به ظرفیت 12/5 مگاوات، به عنوان دومين نيروگاه حرارتي ايران، بهره برداري شده است. همچنین با اجراي طرح هاي توسعه اي در سال هاي 1351، 1352، 1353، 1356، 1357 و 1362، ظرفیت تولید در نيروگاه مشهد، افزایش یافت.
واحدهاي بخار نيروگاه مشهد تا سال1371، از مازوت به عنوان سوخت اصلي، استفاده مي كرده اند.
قدرت اسمی اين نیروگاه اکنون 328 مگاوات و سهم نیروگاه مشهد از کل تولید نیروي برق خراسان حدود 10 درصد است. در حال حاضر نیروگاه مشهد شامل دو واحد بخاري الین، دو واحد بخاري اشکودا، دو واحد گازي بی بی سی و دو واحد گازي آلستوم است. واحد شماره 1 الین به دلیل بروز حادثه در سال 1361 قابل بهر ه برداري نمی باشد. گفتنی است نزدیکی نیروگاه با مصرف کنندگان عمده ي انرژي الکتریکی (حرم مطهر رضوي و محدوده پیرامون)، از نظر فنی داراي این مزیت است که مسائل ناشی از ناپایداري و قابلیت اطمینان شبکه را بهبود بخشیده و تلفات انرژي الکتریکی مسیر انتقال به حداقل ممکن رسیده است.
همچنين وظايف ديسپاچينگ تا زمان تاسيس مركز ديسپاچينگ به عهده نيروگاه مشهد بود.
مجموعه ي  تأسیسات نیروگاه مشهد از سال 1371 زيرنظر ” شرکت مدیریت تولیدبرق مشهد “ اداره می گردد كه داراي نیروهاي متخصص و کارآمد در حوزه هاي مدیریت، بهره برداري، شیمی، تعمیرات مکانیک، تعمیرات برق و الکترونیک، مالی، اداري، دفتر مهندسی، حراست و روابط عمومی می باشد و در راستاي کسب اهداف شرکت تلاش می نمایند.
بازدید تاسیساتی از موتورخانه حرم مطهر امام رضا

 معرفی موتورخانه حرم مطهر امام رضا: 

اين موتورخانه در زيربنايی به مساحت ۳ هزار و ۸۲۶ مترمربع در يك طبقه احداث شده است كه از ضلع شمالی با مجتمع تجاری خدماتی كوثر و باغچه شرقی و از ضلع غربی با سردرب شرقی صحن جامع رضوی ارتباط دارد.
افشاری با بيان اينكه برای احداث اين پروژه بيش از ۷۴ ميليون ريال اعتبار هزينه شده است، اظهار كرد: موتورخانه قطاع يك ۱۰۵ هزار پوند بخار بر ساعت حرارت و دو هزار و ۲۴۱ تن تبريد برودت توليد می‌كند.
و همچنین اين موتورخانه با تجهيز به امكانات توليد انرژی سرمايی و گرمايی، در حال بهره‌برداری است.
وی خاطرنشان كرد: از طريق اين موتورخانه، انرژی مورد نياز شبستان بلوك B شرقی، صحن كوثر، ضلع قبله و سردرب شرقی صحن جامع رضوی، رواق امام خمينی(ره)، موتورخانه‌های حرم مطهر و موزه، سرويس‌های بهداشتی شرقی وموزه فرش تأمين می‌شود.
اطراف حرم مطهر رضوی به چهار قطاع تقسيم شده، كه قطاع يك حد فاصل خيابان امام رضا(ع) و خيابان نواب صفوی است.

 معرفی مجتمع تجاری الماس شرق: 

در انتهای بلوار خیام شمالی مشهد، منطقه ی تجاری گردشگری سپاد خراسان قرار گرفته است. در منطقه تجاری گردشگری سپاد، چندین مجموعه ی سرگرمی، تفریحی و مجتمع تجاری مختلف وجود دارد که یکی از این مجموعه ها، مجتمع تجاری الماس شرق می باشد.

در این منطقه بازارهای بزرگ کاوه، خیام، بازار بین الملی روس ها، پارک آبی آفتاب، شهر بازی سرزمین خورشید، مجتمع تجاری وصال، سقوط آزاد صبا و باغ پرندگان نیز واقع شده‌ است.

مجتمع الماس شرق مشهد، یکی از مراکز خرید محبوب در بین گردشگران، زائران و شهروندان می باشد. در این مجموعه می توان همزمان خرید، تفریح و گردش را با هم تجربه کرد.

معماری الماس شرق تلفیقی از اسلامی (سنتی) و مدرن می باشد و در قسمت بالای آن، گنبد الماسی شکل بزرگی به قطر ۵۰ متر قرار گرفته است که بین اسم مجتمع و معماری آن ارتباط برقرار می کند.

ساخت این مجتمع در سال ۱۳۸۰ شروع و در سال ۱۳۸۴ تكميل و مورد بهره برداری قرار گرفت. طراحی و اجرای این مجتمع توسط خلیل سهرابیان صورت پذیرفت.

زمان باقی مانده تا بازدید: